تحلیل و بررسی شرکت زغال سنگ پروده طبس - بهمن۱۴۰۰

تحلیل و بررسی شرکت زغال سنگ پروده طبس - بهمن۱۴۰۰

حوضه زغال دار طبس با وسعتی بالغ بر 30،000 کیلومتر مربع با ذخیره اکتشاف شده 75/2 میلیارد تن زغال سنگ کک شو و زغال سنگ حرارتی در 4 ناحیه پروده و نایبند (کک شو) و مزینو و آبدوغی(حرارتی) یکی از بزرگترین ناحیه های زغالی در خاورمیانه می‌باشد. ناحیه پروده با وسعت 1200 کیلومتر مربع در 75 کیلومتری جنوب شهرستان طبس واقع شده است و از نظر کمی و کیفی مهم ترین ناحیه در این حوضه می‌باشد. شرکت زغال سنگ پروده طبس واحد فرعی شرکت سرمایه گذاری صدرتامین و کنترل کننده نهایی، سازمان تامین اجتماعی می‌باشد.

این شرکت حدود 75 درصد تولید منطقه ای و 42 درصد تولید کشوری را به خود اختصاص داده است . شرکت بخشی از زغال خام مورد نیاز خود را از معادن داخل کشور تامین میکند که عمده خرید داخلی از شرکت معدنجو است.

ظرفیت اسمی سالانه برای کنسانتره زغال سنگ : 750،000 تن می‌باشد.این شرکت در 6 ماهه نخست سال حدودا 173،000 تن کنسانتره زغال سنگ تولید داشته که این مقدار نسبت به دوره مشابه سال قبل کاهش داشته است و دلیل کاهش تولید انجام اورهال شرکت بوده است. همچنین میزان تولید کنسانتره در دوره 9 ماهه امسال حدودا، 276،700 تن بوده است.

فروش کنسانتره زغال سنگ به خریداران در شش ماهه اول سال 1400 بر اساس 26.5 درصد قیمت شمش فولاد خوزستان و با میانگین نرخ 6 ماهه 32 میلیون ریال بعلاوه تغییرات آن بر اساس پارامترهای کیفی زغال سنگ صورت می‌پذیرد. با توجه به افزایش قیمت فروش هر تن کنسانتره زغال سنگ در شش ماهه اول سال 1400 نسبت به دوره مشابه سال قبل درآمد حاصل از فروش افزایش یافته ولی انجام اورهال منجر به کاهش تناژ تولید و فروش و در نتیجه درصد سود ناخالص نسبت به دوره مشابه سال قبل کاهش یافته است.

مصرف زغال سنگ به تولید هر تن کنسانتره برای سال 1401 مشابه سال 99 در نظر گرفته شده و شایان ذکر می‌باشد تغییر در این نسبت مصرفی باعث تغییر در سود شرکت خواهد شد.

با بررسی گزارشات 9 ماهه شرکت و پیش بینی سود سه ماه پایانی سال با استفاده از مفروضات :

نرخ دلار 245،000 ریال، نرخ کنسانتره 26.5% ، نرخ شمش فخوز 550 دلار، تورم 10 درصد و همچنین در نظر داشتن سایر مفروضات سود این شرکت 26 تومان و برای سال بعد 377 پیش بینی شده است.

دانلود متن کامل گزارش