تحلیل بنیادی شرکت سیمان خاش – بهمن 99

تحلیل بنیادی شرکت سیمان خاش – بهمن 99

تحلیل بنیادی شرکت سیمان خاش با نماد "سخاش"

شرکت سیمان خاش از قدیمی ترین کارخانه تولید سیمان در منطقه جنوب شرقی ایران می باشد که در سال 1374 به بهره‌برداری رسید. موضوع اصلی فعالیت این شرکت تولید و فروش محصولات مرتبط با فرآیند تولید در کارخانه‌های سیمان شامل انواع سیمان، کلینکر و محصولات مرتبط نظیر فرآورده‌های بتنی و پیش ساخته می‌باشد. شرکت‌های سیمان فارس و خوزستان، توسعه صنعتی و معدنی کانی نوید پارس، گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید و سرمایه‌گذاری ملی ایران به ترتیب با 43%، 20%، 14% و 2% سهامداران عمده این شرکت می‌باشند. سرمایه فعلی این شرکت 12.5 میلیارد تومان است.

رکود حاکم بر صنعت ساخت و ساز و وجود مازاد عرضه از مهمترین عوامل اثر گذار بر صنعت سیمان کشور است. در حال حاضر نرخ فروش سیمان داخلی بر اساس نرخ‌های مصوب انجمن صنفی سیمان و نرخ‌های فروش صادراتی بر اساس نرخ‌های بازار آزاد تعیین می‌شود. به دلیل هزینه حمل بالا و فاسد شدن این محصول اکثر فروش شرکت‌ها در بازار داخلی انجام می‌شود. شرکت سیمان خاش با توجه به نزدیکی به مرزهای جنوب شرقی کشور با عملکرد مناسب در بخش صادرات توانسته نرخ‌های فروش جذاب‌تری را در مقایسه با سایر رقبا داشته باشد.

جدول زیر روند فروش سیمان و کلینکر شرکت را در 5 سال گذشته نشان می‌دهد: سخاش

به منظور تحلیل شرکت سیمان خاش مفروضات زیر در نظر گرفته شده است: سخاش

  • افزایش فروش شرکت در سال 1399 و 1400 با توجه به عملکرد واقعی شرکت در 10 ماه نخست سال 1399 برآورد شده است. این شرکت در 10 ماه نخست سال 1399 توانسته است 933 هزار تن از محصولات خود را به فروش برساند.
  • نرخ فروش سیمان در 2 ماه باقی مانده از سال مالی 1399 برابر آخرین نرخ فروش اعلامی شرکت در دی ماه سال 1399 در نظر گرفته شده است. نرخ فروش سال 1400 بر اساس رشد قیمت دلار و آخرین نرخ اعلامی برآورد شده است.
  • هزینه‌های مستقیم تولید و بخشی از هزینه‌های سربار شرکت نظیر هزینه تامین مازوت بر اساس درصدی از میزان فروش شرکت برآورد شده است. نسبت‌های مذکور روند تاریخی ثابت و مشخصی داشته اند.
  • هزینه‌های حقوق و دستمزد و سایر هزینه‌های مرتبط با آن بر اساس نرخ تورم برآورد شده است.
  • بر اساس گزارش 9 ماهه منتشر شده، مبلغ 6.1 میلیارد تومان درآمد در بخش سود سپرده‌ها شناسایی شده است و با توجه به عدم وجود برنامه برای افزایش میزان سپرده‌ها این رقم برای کل سال 1399 و 1400، 8.6 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

با این مفروضات سود خالص شرکت به ازای هر سهم در سال 1399 و 1400 به ترتیب 795 و 910 تومان برآورد شده است.

دانلود متن کامل گزارش