تحلیل اجمالی صنعت سیمان – آذر 99

تحلیل اجمالی صنعت سیمان – آذر 99

تحلیل اجمالی صنعت سیمان

در تحلیل پیش‌رو وضعیت صنعت سیمان کشور از 4 بعد فرآیند تولید، روند تولید و مصرف، وضعیت صادرات و چالش‌های آن و قیمت‌گذاری محصولات مورد بررسی قرار گرفته است.

  • فرآیند تولید: نزدیکی به معادن سنک آهک و خاک رس و میزان ذخایر آنها در جانمایی مکان کارخانه اهمیت دارد. به طور کلی دو روش تر و خشک برای تولید سیمان وجود دارد. در روش خشک با توجه به کاهش نیاز به مصرف آب و انرژی دارای مزیت بیشتری نسبت به روش تر می‌باشد. متوسط زمان احداث کارخانه سیمان 3 سال و حدود 60% هزینه‌های احداث به طور مستقیم و غیر مستقیم ارزی است.
  • روند تولید و مصرف سیمان: در حال حاضر ظرفیت تولید سیمان در کشور بالغ بر 93 میلیون تن می باشد و برآورد می‌شود با بهره برداری از طرح های در دست احداث ظرفیت تولید سیمان در کشور در سال 1400 به 113 میلیون تن برسد.
سیمان

تولید سیمان در شش ماه اول سال ۱۳۹9 بالغ بر 3۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تن اعلام شده که افزایش ۱۴.4 درصدی نسبت به دوره مشابه سال قبل داشته است. طبق آمارها استان اصفهان با ۷ واحد تولیدی بیشترین ظرفیت تولید را دارا می‌باشد. این استان بالغ بر 7.8 میلیون تن ظرفیت تولید سیمان دارد و استان های تهران و خراسان رضوی به ترتیب با 7.1و 6.2 میلیون تن در رتبه های بعدی قرار دارند. استان فارس نیز با ۷ واحد تولیدی در مجموع از ظرفیت تولید 7/5 میلیون تن سیمان برخوردار است.

در حال حاضر سرانه مصرف سیمان در کشور به عدد ۶۱۵ کیلوگرم رسیده است که نسبت به دوره قبل رشد 15 درصدی داشته است

  • بررسی وضعیت صادرات، ایران به لحاظ جغرافیایی بین بزرگترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان سیمان دنیا قرار گرفته است. پاکستان با صادرات سالانه بیش از 5 میلیون تن سیمان و ترکیه به عنوان چهارمین تولیدکننده سیمان جهان در شرق و غرب کشور قرارگرفته‌اند. همچنین کشور عراق و آذربایجان که در سال‌های گذشته از مشتریان اصلی کشور بوده است در تولید سیمان به خودکفایی رسیده است. در حال حاضر افغانستان با خرید حدودا 2 میلیون تن سیمان از ایران، از مشتریان اصلی به شمار می رود. سرعت بارگیری بیشتر کلینکر و ماندگاری بیشتر این محصول امکان صادرات آن را به شعاع‌های دورتر محیا کرده است. بیشتر صادرات ایران از لحاظ حجمی مربوط به کلینکر می‌باشد. در سال 1398 در حدود 11 میلیون تن کلینکر صادر شده است که اکثرا مربوط به تقاضای کشور عراق و کویت می‌باشد.
  • بررسی قیمت گذاری محصول سیمان: در حال حاضر با وجود مازاد عرضه، همچنان قیمت این محصول به صورت دستوری تعیین می شود. هر ساله با پیشنهاد انجمن صنفی سیمان با توجه به افزایش قیمت نهاده های تولید و تایید وزارت صنعت، معدن و تجارت قیمت این محصول تعیین می شود. در شرایط فعلی به علت وجود مازاد عرضه در کشور، تولیدکنندگان داخلی با ارائه تخفیف‌های بیش از حد قصد در نفوذ بیشتر در بازار داخلی دارند. این امر منجر به جنگ قیمتی داخلی در صنعت و کاهش حاشیه سود این شرکت‌ها می شود.

دانلود متن کامل گزارش