تحلیل بنیادی شرکت صنعتی و معدنی کیمیای زنجان گستران – مرداد 99

تحلیل بنیادی شرکت صنعتی و معدنی کیمیای زنجان گستران – مرداد 99

تحلیل بنیادی شرکت صنعتی و معدنی کیمیای زنجان گستران با نماد "کیمیا"

    شرکت صنعتی و معدنی کیمیای زنجان گستران در سال 1386 با هدف اکتشاف و استخراج و بهره برداری از معادن و تولید و فرآوری مواد معدنی (کانی‌های فلزی و غیر فلزی) در زنجان تاسیس شد. فعالیت اصلی شرکت تولید و فروش کنسانتره روی، سرب و شمش روی می باشد. شرکت سرمایه‌گذاری صنعت و معدن اعتماد ایرانیان با 38% و بنیاد نیکوکاری جمیلی با 6% و دو شخص حقیقی با 9% و 7% از سهامداران عمده این شرکت محسوب می‌شوند. سرمایه این شرکت 40 میلیارد تومان می‌باشد.

    فرآیند تولید در شرکت صنعتی و معدنی کیمیای زنجان گستران برای کلیه محصولات شامل مراحل خردایش اولیه، خردایش ثانویه، فلوتاسیون و فیلتراسیون می‌باشد. طراحی کلیه تجهیزات و دستگاه‌ها به گونه است که برای طیف وسیعی از مواد معدنی از جمله انواع خاک‌های اکسیده و سولفوره سرب، انواع خاک‌های اکسیده و سولفوره روی، مس، آهن و غیره کاربرد داشته باشد. فرآیند فلوتاسیون ذکر شده اصلی‌ترین پروسه طی مراحل تولید محصولات است. این مرحله شامل ایجاد تغییرات شیمیایی و فیزیکی بر روی سطح کانی‌های مورد نظر با استفاده از موادی با خاصیت‌های مختلف شامل فعال‌کننده‌ها، بازداشت‌کننده‌ها، کلکتورها، کف سازها و استفاده از رفتار کانی‌ها در محیط‌های گازی و مایع و اختلاف در خاصیت خیس‌شوندگی کانی‌ها می‌باشد. شکل زیر به طور خلاصه فرآیند تولید شرکت را نشان می‌دهد: کیمیا

    به منظور برآورد سود خالص شرکت در سال 1399 و 1400 مفروضات زیر به‌کار رفته است: کیمیا

  • عمده درآمد شرکت به ترتیب از محل فروش کنسانتره روی اکسیده، کنسانتره سرب اکسیده و شمش روی می‌باشد.
  • میزان تولید و فروش محصولات به جز کنسانتره سرب اکسیده در سال‌های 1399 و 1400 مشابه سال 1398 در نظر گرفته شده است. برآورد می شود در سال های پیشرو میزان فروش کنسانتره سرب اکسیده به اندازه تولید باشد. از این رو میزان فروش 1800 تن در نظر گرفته شده است.
  • نرخ شمش سرب و روی بر اساس برآورد قیمت جهانی، نرخ‌های فروش کنسانتره بر اساس عملکرد چند ماه گذشته و روند تغییرات قیمت محصول بر اساس تغییرات نرخ دلار در نظر گرفته شده است. نرخ دلار محاسبه شده در قیمت گذاری نرخ نیما می باشد.
  • خاک سرب و روی به عنوان ماده مستقیم مصرفی، عمده بهای تمام شده فروش را به خود اختصاص داده است. نسبت مصرف این ماده به ازای هر تن تولید در سال 1398، 65% بوده که این نسبت در برآورد سال‌های 1399 و 1400 نیز در نظر گرفته شده است. میزان مصرف این ماده در سال‌های 1399 و 1400 در حدود 47 هزارتن برآورد گردیده است. رشد قیمت ماده اولیه نسبت به سال 1398 در متناسب با تغییرات نرخ دلار لحاظ شده است.
  • با این مفروضات سود خالص هر سهم برای سال‌های 1399 و 1400 به ترتیب 184 و 250 تومان برآورد می‌گردد.

    در تحلیل شرکت صنعتی و معدنی کیمیای زنجان گستران نکات زیر حائز اهمیت است:

  • محل قرارگیری کارخانه این شرکت در کیلومتر 40 جاده زنجان است. متراژ زمین‌های این کارخانه 360،000 متر مربع و ارزش دفتری آن 328 میلیون تومان می‌باشد. قیمت فعلی زمین‌های این کارخانه 108 میلیارد تومان برآورد می‌گردد که امکان افزایش سرمایه 160% را برای شرکت فراهم می‌نماید.
  • این شرکت در انتهای سال مالی 1398 دارای سود انباشته 106 میلیارد تومانی است که پیش از افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی‌ها، امکان افزایش سرمایه 165% را برای شرکت فراهم می‌کند.
  • این شرکت بر اساس ماده 102 و 132 قانون مالیات‌های مستقیم دارای معافیت مالیاتی به مدت 20 سال می‌باشد و به این جهت هزینه مالیاتی در سال‌های آینده صفر در نظر گرفته شده است.

دانلود متن کامل گزارش