تحلیل بنیادی شرکت فولاد امیرکبیر کاشان – تیر ماه 99

تحلیل بنیادی شرکت فولاد امیرکبیر کاشان – تیر ماه 99

تحلیل بنیادی شرکت فولاد امیرکبیر کاشان با نماد "فجر"

  • شرکت فولاد امیر کبیر کاشان در سال 1374 با نام شرکت صنایع گالوانیزه فجر سپاهان تاسیس شد و در سال 1388 به این نام تغییر یافت. فعالیت اصلی این کارخانه طراحی، ساخت، راه‌اندازی و بهره‌برداری کارخانه‌های گالوانیزه، قلع اندود و نورد ورق‌های فولادی و تهیه و تولید انواع فرآورده‌های شیمیایی، معدنی و آلی مورد نیاز کارخانه‌های مذکور می‌باشد. شرکت‌ فولاد مبارکه، موسسه توانمندسازی نیروهای مسلح و شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات به ترتیب با 53، 13 و 7 درصد سهامداران عمده این شرکت محسوب می‌شوند. سرمایه فعلی این شرکت 86 میلیارد تومان است.
  • ورق گالوانیزه بعد از طی فرآیند نورد گرم از طریق ایجاد یک لایه سطحی از فلز روی، بر روی ورق های فولادی و آهنی ایجاد می‌گردد. محصول نهایی این فرآیند ورق فلزی محافظ در برابر انواع آسیب دیدگی و خراشیدگی است. در طی فرآیند گالوانیزاسیون ورق‌های آهنی در وانی از فلز روی غوطه‌ور شده و یک لایه محافظ بر روی آنها ایجاد می‌گردد. مزیت ورق گالوانیزه نسبت به سایر ورق های فولادی داشتن مقاومت بالا در برابر زنگ زدگی و خوردگی است.
  • خط گالوانیزه شرکت فولاد امیر کبیر کاشان با ظرفیت اسمی ۱55 هزار تن در سال برای تولید ورق‌هایی با ضخامت‌هایی در محدوده 0.25 - 1.25 میلیمتر و عرض ۶۰۰ الی ۱۲۵۰ میلیمتر طراحی شده است. ظرفیت عملی این خط تولید بالغ بر ۱5۰ هزار تن در سال می باشد. این شرکت اولین تولیدکننده ورق گالوانیزه گرم در ایران بوده و با توجه به سابقه چندین ساله تولید، دارای اطلاعات کافی و دانش فنی در زمینه تولید این نوع ورق‌های فولادی پوشش‌دار است. فولاد امیرکبیر کاشان دارای سهم 20% از بازار مصرف ورق‌های گالوانیزه کشور می‌باشد. در شکل زیر فرآیند تولید این شرکت به طور خلاصه قابل مشاهده است: فجر
  • به منظور برآورد سود خالص این شرکت در سال‌های 1399 و 1400 مفروضات زیر به کار رفته است: فجر
  • در تحلیل شرکت فولاد امیر کبیر کاشان توجه نکات زیر حائز اهمیت است:
  • حاشیه سود ناخالص شرکت از 7% در سال 94 به 24% و 21% در سال‌های 97 و 98 افزایش داشته است. بیشترین اثر در افزایش حاشیه سود ناخالص، افزایش نرخ دلار بوده است.
  • 85% از بهای تمام شده محصولات تولیدی مربوط به ورق گرم و مابقی مربوط به خرید روی می‌باشد.
  • تولید ورق گالوانیزه در سال 1399 معادل 150،000 تن و با توجه به روند افزایش تولید، برای سال 1400، تولید این محصول 160،000 تن در نظر گرفته شده است.
  • نسبت قیمت ورق گالوانیزه به ورق سرد بر اساس قیمت‌های فعلی بورس کالا معدل 1.7 در نظر گرفته شده است. این نسبت در سال گذشته 1.6 بوده است که با توجه به محدودیت موجود در امر واردات کالا و افزایش نیاز صنایع خودرو سازی و ساخت لوازم خانگی پیش‌بینی می‌شود این نسبت تا سال 1400 در همین سطح باقی بماند.
  • بر این اساس سود خالص شرکت به ازای هر سهم در سال جاری 551 و برای سال 1400، 749 تومان برآورد می‌گردد.
  • تحلیل حساسیت سود خالص شرکت به دو پارامتر نرخ دلار و نسبت قیمت ورق گالوانیزه به ورق گرم برای سال 1399 به شرح جدول زیر می‌باشد: فجر

دانلود متن کامل گزارش